Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.04.2010 21:14 - Как да отреагираме, ако сме си изгубили трудовата книжка и трябва да посътпим на нова работа?
Автор: pravoconsult Категория: Други   
Прочетен: 17541 Коментари: 12 Гласове:
1



       Ако отнесем въпроса към правния мир, ще намерим неговата регламентация в чл. 350, ал. 2 и ал. 3 от Кодекса на труда (2) Когато трудовата книжка бъде изгубена по вина на работодателя, по искане на работника или служителя се издава нова трудова книжка от съответната инспекция по труда. В този случай работодателят представя на инспекцията по труда необходимите данни от предишните работодатели.(3) Когато трудовата книжка бъде изгубена от работника или служителя, инспекцията по труда му издава нова трудова книжка въз основа на представени от работника или служителя достоверни данни.
        Необходимо е обаче да се направи едно кратко разяснение на тези две разпоредби с оглед точното определяне на това кой следва да понесе тежестта от предоставянето на необходимите данни за издаването на новата трудова книжка. Във всички случаи издаването на нова трудова книжка е от компетентността на съответана инспекция по труда. Съответна е инспекцията по труда, в територията на дейност на която се намира седалището на предприятието, където работи работникът или служителят. Инспекцията по труда издава новата трудова книжка по искане на работника или служителя, т.е. не е необходимо работникът да подава молба до своя работодател, който от своя страна да сезира компетентните държавни институции. Тоест може лицето, изгубило трудовата си книжка да поеме инициативата и да сезира инспекцията по труда. Въпросът за "вината" е от съществено значение с оглед изясняването на това чия ще бъде тежестта за предоставяне на инспекцията на труда на необходимите данни за вписване. Терминът "вина" тук не е употребен в същинския смисъл на понятието и в него не вложено типичното юридическо съдържание - като психично отношение на дееца към собственото му неправомерно поведение. Тоест обективиране и разясняване на термина „вина” не отговаря на това, което е вложено в наказателния процес. Смисълът на закона е по-скоро да се посочи страната по трудовото правоотношение, в чието държане е била трудовата книжка, липсваща към настоящия момент. Тоест кой е отговорен за загубата – дали това е станало по време на трудовите взаимоотношения с предишния работодател или субекта е извършител /изгубил/ трудовата си книжка. В този контекст при спор от страна на работодателя лесно би могло да се докаже в кого точно се е намирало държането на трудовата книжка, а именно чрез задължението и тежестта на работодателя да предостави протокола с подписа на работника или служителя, с който същият е удостоверил получаването на изгубеният документ. Когато вината е на работодателя, то той следва да предостави данните както относно трудовото правоотношение на работника или служителя с него, така и относно трудовите му правоотношения с предишни работодатели. Данните следва да са достоверни  т.е. да съотвестват на обективно осъществилите се в действителността факти и обстоятелства, подлежащи на вписване. Те могат да се съберат въз основа както на оригинални документи, така и на заверени по съответния ред копия от тях. Документите може да са първични, като напр. заповеди и ведомости, а данните могат да се извлекат и от другите работодатели, по информация от работника или служителя.
      Ако имате въпроси или искате да споделите с нас ваши  казуси и коментари – пишете ни !!!


Тагове:   нова,   как,   книжка,   отреагираме,


Гласувай:
1


Вълнообразно


1. анонимен - Toest ....
18.04.2010 13:01
Ako sam si izgubil trudovata knojka, kakvo ozna4ava tova?
цитирай
2. pravoconsult - Отговор
18.04.2010 17:53
Това означава, че трудно ще си съберете трудовия стаж при подготвяне на документите за пенсиониране. Ще трябва да ходите до съответните бивши РАБОТОДАТЕЛИ и да попълвате УП 2 и УП 3 - едно ходене по мъките.
цитирай
3. анонимен - Kazus
20.04.2010 22:24
Samo da popitam - predishniq rabotodatel me uvolni disciplinarno.Napusnah firmata, kakto se kazva s gram i trqsak, ne si vzeh trudovata knijka, moje li po nqkakav na4in taka da q vzema, 4e da ne se sresham s rabotodatelq?
цитирай
4. pravoconsult - Отговор
22.04.2010 18:14
Извинявам се първо малко за забавянето - може, има един вариант, но искам първо да Ви попитам, той как е прекратил трудовите Ви взаимоотношение? Тоест, Вие ми казавате, че сте напуснали с гръм и трясък, но имате ли документ, че са прекратени трудовите Ви правоотношения и защо? Ако може да ми отговорите на тези въпроси, за да мога Аз да Ви отговоря.
цитирай
5. анонимен - Disciplinarno
23.04.2010 19:01
Da prati mi samo edno pismo po kurierska slujba, v koeto pisheshe che me uvolnqva disciplinarno.
цитирай
6. pravoconsult - Отговор
24.04.2010 12:29
Вземи и му напиши, че е длъжен по КТ /Кодекс на труда/ при прекратяване на трудовите правоотношения да Ви даде трудовата Ви книжка. В противен случай ще сезирате "Инспекция на труда". Това му го пратете в писмен вид, чрез Нотариус, за да има съответната юридическа стойност и после ми пишете, за да видим какво е станало.Лек и успешен ден.
цитирай
7. анонимен - Благодаря
25.04.2010 18:39
Говорех с един нотариус, ще изпратим и ще Ви пиша по-късно какво става. Благодаря за отделеното време.
цитирай
8. pravoconsult - Отговор
19.05.2011 20:53
ОК - надявам се да сме били полезни.
Екип на www.pravoconsult.com
цитирай
9. анонимен - Относно УП 2 / УП 3 и изгубена трудова книжка
26.10.2011 20:56
Здравейте .
Преди 2 години Трудовата ми книжка остана в работодател от който не можах да си я взема след напускането ми от работа.От тогава до днес съм правил многократни опити да открия фирмата , но поради многократните смени на имената и адресите на които се регистрирва така и не успях да открия нито собственика нито счетоводителя .Тръгнах по трудният начин с обикаляне на предишни работодатели и изваждане на УП2 и УП3. Във последните две фирми в които съм работил нямах проблеми и хората коректно ми извадиха тези два документа.Със фирмата в които съм работил от 1997 до 2000 и втората от 2000 до 2004 ударих на камък.Заявяват ми ,че не могат да намерят никакви документи от тогава , било много отдавна , сменили са си неколкократно счетоводителите и така нататък.Въпросите ми са следните :
Инспекцията по труда може ли да ми съдейства за намиране на старият ми работодател в които е останала трудовата ми книжка.Ако им предоставя предишното име , адрес и булстат на фирмата и няколко от следващите им названия и адреси на които са се подвизавали ?
Единствено с УП2 и УП3 ли може да се докаже трудов стаж ?
От едната фирма имам надлежно попълнена и заверена осигурителна книжка , може ли да послужи като документ за доказване на трудов стаж, които да бъде нанесен в трудова книжка ?
След като събера УПтата от фирмите плюс настоящата ми трудова книжка ,в която има попълнен стаж само за последните две години към кого трябва да се обърна за да ми се нанесе целият трудов стаж.В евентуално нова трудова книжка ?
От НАП ми издадоха удостоверение за платени осигурителни и здравни вноски за периода от 1997 до 2011 в който фигурират имената на фирмите и периода в които съм работил в тях .Този документ може ли да послужи за процента които се начислява за прослужено време и професионален опит , който се добавя като допълнително възнаграждение към заплатата във фирмата в която работя ? и може ли въз основа на него да ми бъде попълнен липсващия трудов стаж ? Предварително благодаря
цитирай
10. pravoconsult - Отговор на 9. анонимен - Относно УП 2 / УП 3 и изгубена трудова книжка 20:56
26.10.2011 22:18
По отношение на Инспекция по труда - това е единствена институция, към която може да се обърнете. В една молба в свободен текст описвате ситуацията и опишете, че Ви е отказано да Ви бъде върната трудовата книжка. Те вече ще си намерят фирмата, независимо колко адреса е сменила и имена.
По принцип на въпроса: Единствено с УП 2 и УП3 ли може да се доказва стаж - но стаж за къде, ако е за пенсиониране единствено с тези два документа, за къде точно Ви трябва да доказвате стаж.
По отношение на осигурителната книжка и трудовата - да може да се използва като доказателство и да бъде нанесен трудовия стаж.
Няма как да се пренесе в нова трудова книжка, няма какво да Ви притеснява - при бъдещо пенсиониране на база на тази документация ще Ви се изчисли трудовия стаж, за да с определи рамера на пенсията.
Добре е, че сте се снабдили с документа за трудовия стаж, но той няма как да бъде нанесен от някого в трудовата Ви книжка. Единствено работодателя може да го нанесе. Когато дийде време за пенсиониране с този документ ще си обективирате стажа. Наш съвет е да се обърнете към Инспекция по труда относно гореописаният случай за обстоятелството че не са Ви дали книжката.
Опишете и липсата на нанесен трудов стаж от другите работодатели.
Съвет - пазете всички документи, а оригиналите не давайте на никой.
Ако още може нещо да помогнем или да доуточним - пишете ни.
Екип на www.pravoconsult.com
цитирай
11. анонимен - vwXTPjQrykUt
27.10.2012 22:16
lWazfR <a href="http://etkpoknztqps.com/">etkpoknztqps</a>, [url=http://njtfgnndgdnh.com/]njtfgnndgdnh[/url], [link=http://cbzmikygpoup.com/]cbzmikygpoup[/link], http://qdfxadeobviq.com/
цитирай
12. анонимен - липси на отразени промени в трудовата книжка
18.09.2013 11:42
Работодателят длъжен ли е да вписва всяка една промяна на длъжностността, на работната заплата или промяна на работното място в трудовата книжка? Ако в нея няма отразени промени от много години, кой трябва да го направи при условие, че и ЧР от тогава са се сменили и управителят не е същият?
Редно ли е да се отрази само сегашната промяна, без да се вписват предходните, защото няма кой да ги подпише?
Аз съм възприел, че трудовата книжка служи за собственикът й, за да може да покаже стажът му до момента- т.е гледат само какво пише на големият печат накрая и ако се наложи да се удостовери стаж- тя помага. Но няма значение кога на каква заплата си бил или на каква длъжност. Това се описва при поискване за УП.
А хората, които са въведени в системата на НАП могат винаги да получат извлечения за осиг. си доход. т.е. не смятам, че е проблем, че не са нанесени промени през последните, да кажем, 10 години.
Друг проблем е - ако не е вписано назначаването на служителя и както казах има промени в ръководството - кой следва да ги направи вписванията? Трябва ли да се търси предишният управител?
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: pravoconsult
Категория: Други
Прочетен: 1417827
Постинги: 47
Коментари: 978
Гласове: 84
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930