Кирил Милчев е от Карлово, роден е през 1963 г., завършил е филология и има докторантура по медиевистика. Автор е на 21 издадени книги (22-та е романа "Страстта на историка" от 2014 г., може да я прочетете в нета), между които романи, философски, теологични и исторически изследвания. По-известни от тях са трилогията „Балкански сказания“, която включва романите „Притчата на исихастите“, „Македонката“, „Вълшебният град на дамаскинарите“. Милчев е автор на „Разкази от Америка“ и новелите „H2O“, а така също на книгите с философска тематика „Битие и съдба“, „Екзистенциалната тема и проблематиката на паламизма“ и др. Член е на Съюза на българските писатели, на философския кръг "Феноменологично ателие" и член-кореспондент на Българската академия на науките и изкуствата.
Историческата му монография „Първият български владетел“ (2009), е принос в осмислянето на древната българска история до 681 г.
history.rodenkrai.com/files/kiril_milchev_purviat_bulgarski_vladetel.pdf
През годините е работил в къща-музей „Христо Ботев“, в община Карлово, в Министерството на вътрешните работи, в Министерството на отбраната, бил е секретар на община „Надежда“ в София и депутат в 39 НС от групата на НДСВ.
Вносител е на Закона за вероизповеданията, Закона за омбудсмана и Закона срещу дискриминация.
Творческата и научна биография на Кирил Милчев включва:
1.„Кесийка от пергаментови ръкописи“, 1991, роман, изд. „Верамир“, печат Казанлък
Проф. Марин Кадиев от Пловдивския университет представя първата книга на Кирил Милчев в Карлово през 1991 г.
2.„Човекът в края на ХХ век“, 1994, есета, между тях представеното във Върмънт есе: Соgitatio Аltera, 1994, конкурс на фондация „Отворено общество“, изд. „Лаков прес“
3.“Третият завет“, 1995 г., роман, изд. „вестник Демокрация“; ІІ изд. 2003 г. изд. „Народна култура“ с променено име „Притчата на исихастите“.
4.„Разкази от Америка“, разкази, 1997, изд. „Галактика“, Варна
5.„Поетика на евангелията“, есета, 1997, изд. „Лаков прес“
6.„Македонката“, роман, 1998, изд. „Лаков прес“
7.„H2O“, новели, 1998, изд. „Лаков прес“, финансирана от фондация „Отворено общество“
8.„Три текста за познанието“, есета, 1999, изд. „Св. Георги Победоносец“.
9.„За сюжетния размисъл“, есета, 1999, изд. „Пропелер“.
knizhen-pazar.net/index.php
„Тази моя книга е продължение на темите, заложени в „Човекът в края на XX век“ (1995), „Поетика на евангелията“ (1997) и „Три текста за познанието“ (1999). Това е моят стил, който разчита на синтеза от екзистенциалния размисъл и сюжетността като духовно съпричастие. Този синтез наричам „сюжетен размисъл“. Три момента определят битието на този размисъл: истината, вярата и метафразата (преразказа) им. Разбира се, това битие не е чисто теоретично, а вплетено в битието на търсенията, грешките, болките и чувствата, които ни заобикалят. То е немислимо и без духовната подкрепа, която получих от много хора за написването на тази книга. Благодарен съм на онези, които ми вярваха и оцениха усилията ми. На тях посвещавам този мой труд.
Специална благодарност бих искал да изразя на д-р по философия Николай Атанасов, чиито препоръки се оказаха особено плодотворни. А така също и на д-р Предов и д-р Войнов, които не се умориха да ми вдъхват сили.“
Авторът
© Кирил Милчев, автор 1999 г. © ИК „Пропелер“
София, 1999 г. ISBN 954-9669-37-8
10. „Слово от слово, глас от глас“ (в съавторство с Алина Пулева), пътепис, 2000, изд. „Пропелер“.
11.„Екзистенциалната тема и проблематиката на паламизма“, монография, 2001, изд. „Шарп стоун“
Книгата представлява интерес за философи, богослови, медиевисти, литератори, историци и творци. Препоръчва се освен за специалисти, също и за читатели с интерес към православното богословие и духовност. В нея се осветляват малко проучените страници от философските послания на кападокийското учение за триединството и исихазма, чийто връх е Св. Григорий Палама (XIV в.). Приносните значения на автора са в тезите за философското осмисляне на метафрастиката, за теофаничния екзистенциализъм на паламизма и в идеята за особеностите на кирилското азбучно съзнание. В Приложението на тази книга тези философски изводи на автора са водещи при прочита и интерпретацията му на Хегел, Шелинг и Кант.
bg.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%B5%D0%BE%D1%80%D0%B3_%D0%92%D0%B8%D0%BB%D1%85%D0%B5%D0%BB%D0%BC_%D0%A4%D1%80%D0%B8%D0%B4%D1%80%D0%B8%D1%85_%D0%A5%D0%B5%D0%B3%D0%B5%D0%BB
12."Вълшебният град на дамаскинарите", роман, 2001, изд. "Шарп Стоун", под редакцията на Петя Миладинова.
В. ЛИТЕРАТУРЕН ФОРУМ, бр. 37 (478), 13.11-19.11.2001 г.
Евелина Иванова
Спасителната сила
Роман, в чието културно пространство се разполагат по особено заинтригуващ начин и игрова комуникативност пластове на познанието. Силно символизиращите герои бродят неспирно измежду силно семантизираните в културно-философско отношение послания на старобългарската литература, фолклор, етнография, история и философия, религия и изкуство. В някакво почти митологизирано и същевременно демитологизиращо се отвътре измерение. Тяхната очудненост има своята логика в легендарния контекст на своето време и в този смисъл фантазната образност е вменена от особената задача, заложена в културно-идентификационния код на повествованието.
Плочките на доминото се разместват в причудливи комбинации, за да намерят най-накрая своето художествено-философско разрешение в умелото пренаписване на историческите дадености. Непрекъснатото препращане към написаното зад написаното е условният художествен ключ към кодовете на усложнения романов текст. Апокрифното зад официално-библейското, фолклорното зад историчното, философското зад научно-документираното и обратно.
Над всичко изпъква образът на книгата и нейната спасителна сила, сиреч власт. (Не знам дали е необходимо да пояснявам, че през средните векове книгата е била издигната в култ).
Така че следвайки традицията (макар и по свой начин), романовият текст потвърждава тази култовост, достигаща размерите на самостоятелна чудна телесност в стремежа й за спасителна самосъхраненост. А оттук и за спасението на българската културна и етносоциална идентичност. "Житието и страданието" на спасителния текст се разиграват вътре в битието на странстващите между реално и нереално герои на романа.
Неслучайно текстът на творбата е разделен условно на три части, наречени КНИГИ. Както Свещената книга на битието, от една страна, и като символ на току-що споменатата култовост към креативната мощ на човешкото познание, от друга.
Моментът на "зашиване" на Катарзиса в бедрото на Станислава е носител на огромна смислова натовареност. С други думи маркер на висока знаковост. Не е ли това едно модерно репродуциране на словото Христово в даряващото го с нов живот женско начало? Или пък съществена част от древен ритуал (зашиването на важното послание, за да пребъде в един следващ живот), която по-късно преминава във фолклорните вярвания. Или една от най-високите цели на исихазма - да запази българската идентичност.
Със сигурност романът "Вълшебният град" на Кирил Милчев провокира читателското въображение с необичайния си подход към личности, явления, културни общности, историко-философски и идейно-художествени внушения. С невероятното пътуване на словото през времето и пространството в необятните възможности на вечно търсещата човешка мисъл.
13."Същност и ипостас", монография, 2002, изд. „Шарп стоун“
knigabg.com/index.php
knizhen-pazar.net/index.php
14."Битие и нетварност", есета, 2003, изд. „Народна култура“.
15."Битие и букви", есета, 2004, изд. „Народна култура“.
16.„Битие и съдба“, монография, 2004, изд. „Шапр стоун“.
"Битие и съдба" е несъмнено нов етап във философските търсения на К. Милчев. Проблематиката на метафизичното изследване на битийните измерения на човешката природа и права, вижданията за онтология на съдбата и интерпретирането на понятието за утроба, са поднесени оригинално. Авторът е зам. председател на Комисията по правата на човека и вероизповеданията в 39-то НС, член на Комисията по биоетика в Интерпарламентарната Асамблея по православие.
www.emag.bg/choveshkata-priroda-i-choveshkite-prava-bitie-i-s-dba-20603/pd/DBLC2MBBM/
17. „Философски извлечения и темата за богопознанието“, монография, 2005, изд. „Народна култура“.
18. Градинарят на душевни сигнатури, теологични есета, 2006, изд. „Орфеева лира“.
Размисъл за божественото.
ОТКЪС ОТ КНИГАТА НА
КИРИЛ МИЛЧЕВ
„ГРАДИНАРЯТ НА ДУШЕВНИ СИГНАТУРИ”.
С., 2006,.с.129-198
kirilmilchev.blogspot.bg/2012/08/blog-post.html
19.„Изповедта на един депутат“, мемоари, 2007, изд. „Велес“
Написах тази книга като изповед.
Не съм се стремил към строга хронология.
Оставих се на потока на паметта...
www.helikon.bg/books/290/-%D0%98%D0%B7%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D0%B4%D1%82%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-%D0%B5%D0%B4%D0%B8%D0%BD-%D0%B4%D0%B5%D0%BF%D1%83%D1%82%D0%B0%D1%82_128600.html#book_info
20. „Тайнството на Розовата долина“, роман, 2007, изд. „Лице“.
"Романът е опит за сближаване на границите на
реалното и мистичното, днешното и
вълшебното. Кирил Милчев изважда от
забравата на всекидневието сложния свят на
човека, където битието има по-велики цели от
суетата, а паметта е като детска приказка от
възторг на минало, което не е плесенясало в
политически трибуни, а е символ на земята,
където живеем." - в."Словото днес"- 07.02.2008 г.
21.„Първият български владетел“, монография, 2009, изд. „Орфеева лира“
22. "Страстта на историка", роман, електронна книга.
Роман, в който съвремие и минало се преплитат в сложните лабиринти на тайната българска история.
ПРОЧЕТИ ТУК:
www.academia.edu/8990908/%D0%9A%D0%B8%D1%80%D0%B8%D0%BB_%D0%9C%D0%B8%D0%BB%D1%87%D0%B5%D0%B2._%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%81%D1%82%D1%82%D0%B0_%D0%BD%D0%B0_%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D0%BA%D0%B0
ИСТОРИЧЕСКИЯ БЛОГ НА КИРИЛ МИЛЧЕВ
letopisec.blog.bg/
КИРИЛ МИЛЧЕВ В TWITTER
twitter.com/kamir2